Kolejiště N 300 x 100 cm – Levé zhlaví hlavního nádraží

Po delší pauze způsobené jinými starostmi a pak dovolenou, přidávám další díl z mojí stavby kolejiště. Na levém zhlaví hlavního nádraží je plánovaná na českých tratích celkem běžná dvojitá kolejová spojka, ale s 3 anglickými výhybkami a navazujícími dalšími výhybkami. Samotné křížení bylo nutné vyrobit, protože požadovaný díl žádný výrobce ve své nabídce nemá. Vzal jsem tedy 3 angličáky, jednu střední výhybku a jedno křížení 20° a začal vyměřovat a řezat:

Ono poskládat takovouto spleť kolejí a výhybek je jedna věc, ale druhá věc je elektrické zapojení tohoto celku tak, aby nedocházelo ke zkratům a celé výhybky včetně srdcovek byly správně polarizovány. K tomu jsem si sestavil následující tabulku, podle které toto křížení bude zapojeno. V1 – V7 jsou přestavníky výhybek, S1 – S9 jsou označeny jednotlivé srdcovky a číslicemi jsou pak označeny koleje pro stanovení postavené cesty. Na obrázku jsou jednotlivé oddělené kolejnice označeny 3 barvami. Červená značí trvalý plus pól, modrá trvalý mínus pól a zelená znamená, že se polarita napájetí daného úseku bude měnit podle postavení výhybek. V tabulce pak znaménko mínus znamená mínusový pól, plus plusový pól a pokud je v tabulce tečka, pak je nastavení pólu srdcovky nepodstatné.

Jak můžete vidět, správně zapojit takovéto křížení není jednoduché, ale dá se vymyslet. U výhybek V1 a V7 je pak poznámka, že je nutné je vracet do základní polohy. Je to z toho důvodu, že jejich poloha ovlivňuje správné napájení srdcovky a to i v případě, že cesta přes tuto výhybku nevede.

Teď už jen chybí k tomuto spletenci připojit další 3 výhybky, vše položit na nosnou desku a levé zhlaví hlavního nádraží bude hotovo.

Mohlo by se vám také líbit...

Napsat komentář