Kolejiště N 300 x 100 cm – Levé zhlaví hlavního nádraží

Po delší pauze způsobené jinými starostmi a pak dovolenou, přidávám další díl z mojí stavby kolejiště. Na levém zhlaví hlavního nádraží je plánovaná na českých tratích celkem běžná dvojitá kolejová spojka, ale s 3 anglickými výhybkami a navazujícími dalšími výhybkami. Samotné křížení bylo nutné vyrobit, protože požadovaný díl žádný výrobce ve své nabídce nemá. Vzal jsem tedy 3 angličáky, jednu střední výhybku a jedno křížení 20° a začal vyměřovat a řezat:

Ono poskládat takovouto spleť kolejí a výhybek je jedna věc, ale druhá věc je elektrické zapojení tohoto celku tak, aby nedocházelo ke zkratům a celé výhybky včetně srdcovek byly správně polarizovány. K tomu jsem si sestavil následující tabulku, podle které toto křížení bude zapojeno. V1 – V7 jsou přestavníky výhybek, S1 – S9 jsou označeny jednotlivé srdcovky a číslicemi jsou pak označeny koleje pro stanovení postavené cesty. Na obrázku jsou jednotlivé oddělené kolejnice označeny 3 barvami. Červená značí trvalý plus pól, modrá trvalý mínus pól a zelená znamená, že se polarita napájetí daného úseku bude měnit podle postavení výhybek. V tabulce pak znaménko mínus znamená mínusový pól, plus plusový pól a pokud je v tabulce tečka, pak je nastavení pólu srdcovky nepodstatné.

Jak můžete vidět, správně zapojit takovéto křížení není jednoduché, ale dá se vymyslet. U výhybek V1 a V7 je pak poznámka, že je nutné je vracet do základní polohy. Je to z toho důvodu, že jejich poloha ovlivňuje správné napájení srdcovky a to i v případě, že cesta přes tuto výhybku nevede.

Teď už jen chybí k tomuto spletenci připojit další 3 výhybky, vše položit na nosnou desku a levé zhlaví hlavního nádraží bude hotovo.

Mohlo by se vám také líbit...

Napsat komentář

Kolejiště na míru
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.