Také jste jako malý snil o tom, že budete mít doma vláčky? Že si budete jezdit a kochat se tou nádherou? Který kluk ne? A vlastně i většina holek. Jenže to nešlo. Nejdříve jste na to byl příliš malý, pak na takový koníček nebyly peníze, pak místo a když už vše bylo, tak nebyly dostupné koleje, mašiny ani vagónky. Kdo pamatuje dobu před rokem 1989, dobře ví, že se vše shánělo jen velmi těžko.

Dnes je situace jiná. Většina z nás už hlavní problém překonala. Peníze už má. Ale místa je pořád málo a když už místo je, tak není čas si splnit sen a postavit si vysněné kolejiště.

Sám dobře tuto situaci znám a proto jsem se rozhodl nabídnout těm, co milují vláčky a rádi by měli doma krásné kolejiště, možnost výroby kolejiště na míru.

Co ode mne tedy můžete očekávat? A co po vás budu chtít já?

Potřebuji znát:

  1. Jakou máte představu o kolejišti (měřítko, epocha, typ krajiny apod.)
  2. Kolik máte na kolejiště místa
  3. Kolik jste do kolejiště ochoten investovat

Ode mne naopak můžete očekávat:

  1. Úzkou spolupráci na návrhu kolejiště a jeho nacenění
  2. Mnoho doporučení, jak se nevydat špatným směrem
  3. Profesionální práci na kolejišti od rámu až po poslední detail
  4. Dle požadavku dodání kolejiště na místo instalace a jeho zprovoznění
  5. Instalaci ovládacího softwaru přímo pro vaše nové kolejiště
  6. Záruku na provedenou práci a všechny dodané komponenty
  7. Technickou telefonickou podporu zdarma po dobu dalších 3 roků

Co po mně naopak nechtějte:

  1. Nesplnitelné termíny
  2. Realizaci nesmyslných návrhů (prostě když se mi váš návrh líbit nebude, dělat ho nebudu. Může zde totiž nastat mnoho technických problémů a za to se pak nemohu zaručit).
  3. Větší analogová kolejiště
  4. Velká kolejiště s délkou strany nad 4 metry (na to nemám prostory). Takové kolejiště bych mohl stavět jedině přímo na místě, ale pouze v rozumné dojezdové vzdálenosti tzn. Brno a blízké okolí.
  5. Přestavbu starých kolejišť na digitální
  6. Použití nestandardních komponent a nebo třeba použití kolejí s podložím, což považuji dobré tak maximálně pro děti na hraní, ale rozhodně ne pro krásné kolejiště.

 

Jaká kolejiště a v jakých měřítkách jsem schopen vyrobit?

Kolejiště mohu vyrobit ve všech běžných měřítkách t.j.

  • H0 1:87
  • TT 1:120
  • N 1:160

Zkušenosti mám se všemi měřítky. Dobře se rozmyslete, jaké měřítko budete chtít. Záleží především na tom, jaký prostor máte k dispozici.

Dají se určitě vyrobit i jiná měřítka např. menší Z 1:220 – to je už ale šíleně malé. Větší měřítka než H0 jsou pak již zbytečně velká. Problém je také u těchto měřítek se sháněním komponent a potažmo s cenou, která roste do nechtěných výšin. Takže nic jiného než H0, TT nebo N po mně nechtějte.

Epocha? Pokud nevíte, co je to epocha, pak vězte, že se jedná o období, které vaše kolejiště modeluje. U železničního modelářství rozlišujeme 6 epoch:

  1. období od počátku éry železnice až do dvacátých let 20. století
  2. období od roku 1920 do roku 1945
  3. období od roku 1945 do roku 1970
  4. období od roku 1970 do roku 1990
  5. období od roku 1990 do roku 2010
  6. období od roku 2010

Proč modelovat nějakou epochu? Není to nutné. Modelování konkrétního období nebo chcete-li epochy je pro modelářské fajnšmekry. Musí se tomu záměru přizpůsobit budovy, vlaky, infrastruktura, ale i třeba dopravní značení a zabezpečovací zařízení apod. Pokud si chcete na kolejišti jen jezdit a nějaké epochy vás nezajímají, pak je nejlépe zvolit současnost. Do té můžeme zasadit i historické parní vlaky, historické budovy apod., ale zároveň je možné provozovat i rychlovlaky.

Důležité je také si rozmyslet, zda chcete více jezdit na širé trati, tedy kolejiště koncipovat spíše do otevřené venkovské krajiny nebo chcete na kolejišti hodně městské zástavby, průmyslu apod.

A jak velké kolejiště mohu vyrobit? No tady je potřeba rozdělit problém na dvě části, a to, zda kolejiště bude v jednom kuse nebo dělené na části. Určitě je jednodušší mít kolejiště v jednom kuse, ale je potřeba ho také nějak po vyrobení dostat na místo určení. Obecně doporučuji maximální velikost celistvého kolejiště 250 x 150 cm. To je tak maximum na pohodlnou a bezpečnou manipulaci. Při požadavku na větší rozměry je vhodné použít kolejiště vyrobené z bloků, které se pak na místě sestaví a elektricky propojí, případně se zamaskují spoje.

 

Jak dlouho výroba takového kolejiště trvá?

Asi si dokážete představit, kolik práce stavba kolejiště zabere. Obecně nelze říct, že kolejiště bude hotové za měsíc nebo za půl roku. Záleží na mnoha faktorech. Asi nejdůležitějším faktorem je úroveň zpracování detailu. Pokud budete chtít malé jednoduché kolejiště s jednoduchou krajinou, pak bude stavba velice rychlá – v řádu několika týdnů. Pokud budete chtít velké kolejiště rozdělené do bloků, budete chtít dokonalé detaily a složitá nádraží, mnoho budov apod., pak může být kolejiště vyráběno třeba i rok. Ale to je opravdu extrém.

 

Jak se kolejiště ovládá?

Vyrábím převážně digitální kolejiště. Proč? Protože analogové ovládání je již překonané a proč dělat něco, co byste stejně časem předělával na digitální ovládání. Pokud nevíte v čem je digitální ovládání lepší, přečtěte si často kladené dotazy. Analogové ovládání lze doporučit pouze u velmi malých a jednoduchých kolejišť. Někdy je také vhodné digitální i analogové ovládání zkombinovat, a to v případě opět jednoduchého kolejiště, kde budou vlaky resp. lokomotivy ovládány digitálně a na ovládání výhybek, návěstidel, přejezdů a osvětlení je použit ovládací panel.

Když je kolejiště připraveno na automatické digitální ovládání, pak je možné je ovládat několika způsoby. Já preferuji ovládání pomocí počítače. Ke kolejišti vám dodám software s již nadefinovaným vaším novým kolejištěm a ten už se o vše postará sám. Stačí ho zapnout a vše už jezdí samo. Je možné ale z počítače vše řídit i ručně a posílat si vlaky, kam vy chcete.

 

Více informací naleznete v dalších článcích.