Motto: Peníze utracené za vášeň se do výdajů nezapočítávají.

 

Pokud jste zde čekali konkrétní ceny, pak vás musím zklamat. Stanovení ceny kolejiště je celkem složitá záležitost. Vše se odvíjí od mnoha parametrů. Mohu ale alespoň zhruba naznačit, jak je co drahé a jak je co časově náročné. V žádném případě nelze stanovit přímou úměru mezi velikostí kolejiště a výslednou cenou. Naopak, i malé kolejiště může vyjít dráž než velké. Co všechno tedy ovlivňuje cenu?

  1. Jedním z nejdůležitějších parametrů je počet kolejí ve stanicích. Obecně lze počítat s tím, že na každou kolej v průběžné stanici potřebujete 2 výhybky a na každou kusou (koncovou) kolej 1 výhybku. Počítejte pak s tím, že cena 1 výhybky se pohybuje okolo 500,- Kč, k ní potřebujete přestavník (zařízení co přehazuje výhybku) za 300,- Kč a elektroniku pro DCC ovládání (cca 200,- Kč). U Anglické nebo trojcestné výhybky je potřeba počítat s vyšší cenou za výhybku (1000-1500 Kč) a také s tím, že každá taková výhybka potřebuje 2 přestavníky a 2 výstupy DCC. Každá kolej by měla být také rozdělena do minimálně 2 úseků se zpětným ohlasem, což navyšuje cenu o další asi stokorunu na sledovaný úsek. Když to takto sečtete, tak na 1 kolej v nádraží můžete počítat s cenou kolem 2000 Kč. Myslíte, že to je hodně. No to pak asi raději nečtěte dál, protože ve větších stanicích bývá u každé koleje návěstí (nesprávně semafor), který také není levný a také potřebuje DCC ovládání. Ale dá se řešit kolejiště i bez návěstí.
  2. Další, co významně ovlivňuje cenu je složitost terénu. Samozřejmě, že jednoduché zatravněné kopce budou levnější než skály. Nejde ani tak o cenu materiálů, ale o čas strávený výrobou skal.
  3. Další velkou položkou rozpočtu budou budovy. Je lépe se podívat po internetu, kolik stojí např. středně velká nádražní budova. Možná se budete divit. Navíc se jedná o stavebnice, které je potřeba sestavit a to často zabere mnoho času. Není výjimkou, že i menší nádražní budova je složena z několika stovek dílů. Nevěříte? Tak třeba tato malá budova na fotografii vpravo byla složena z asi 250 dílů.
  4. Co dále ovlivní cenu budou mosty. Ty jsou také obvykle dost drahé a také se jedná o stavebnice.
  5. Co se týče stromů a keřů, obecně se dá říct, že běžné pěkně vypadající smrky lze sehnat celkem levně. (100 ks třeba i do 2000,- Kč). Naopak listnaté stromy jsou drahé. Tam je třeba počítat s cenou kolem stokoruny za malé stromky a klidně i s pětistovkou za velké lípy apod. Keře na kolejišti být nemusí, ale pak to kolejiště vypadá hodně strohé. Keře se vyskytují v přírodě všude a nemělo by se tedy s nimi na kolejišti šetřit.
  6. Nad čím se dá nejvíce laborovat jsou různé drobné doplňky, které zkrášlí kolejiště, ale někdy neuměrně navyšují cenu. Jedná se především o různé sloupy, stožáry, lampy, lavičky, auta a především lidi. Dají se sehnat figurky z Číny za pár kaček a nebo pořídit figurky špičkové kvality, ale tam se cena pohybuje kolem 50 korun za jednu figurku. Dobré je, že tyto věci se dají na kolejiště doplňovat později. Takže klidně vyrobíme kolejiště bez těchto detailů a jejich nákup a instalaci rádi necháme na vás.

Práce. Na každém kolejišti jsou desítky někdy i stovky hodin práce. Těžko se předem odhaduje, kolik hodin práce bude potřeba právě na vámi vysněné kolejiště, ale já se o to pokusím a nějaký cenový návrh vám sestavím.

Pokud byste chtěli získat alespoň hrubou představu, kolik přibližně může kolejiště stát, ve fotogalerii budou postupně přidávány kolejiště, která jsem vyráběl a vždy tam uvedu i cenu, za kterou bylo kolejiště vyrobeno. Nezapoměňte ale, že  ceny se s časem mění, a to většinou nahoru.

Když to hodně zjednoduším: Hrubá stavba (rám, výdřeva, korek, koleje, komplet elektrto a zaštěrkování kolejí) malého kolejiště s pár staničními kolejemi a DCC ovládáním s pomocí tabletu nebo Multimausu (bez zpětných ohlasů) může vyjít na přibližně 100.000,- Kč. S většími kolejišti cena samozřejmě narůstá. Pak není problém se s cenou dostat i na půl miliónu.

Pokud máte zájem o cenovou kalkulaci na kolejiště, vyplňte prosím nejdříve tento formulář: ZDE