Kolejiště TT U 290×270 cm – Zahájení prací na kolejišti

Mám za sebou první 2 týdny prací na kolejišti, na jehož stavbu jsem se velmi těšil. A je to konečně tady! Velikost, tvar, míra „zakolejení“ a hlavně námět se mi velmi líbí. Super také je, že toto kolejiště budu stavět včetně krajiny, s výjimkou stromů, keřů a domů.

Stavbu jsem zahájil tradičně jak jinak, než nařezáním desek na rám a výrobou rámů. Těch je na tomto kolejišti celkem 5.

V druhé fázi jsem se pustil do nohou. U předchozích kolejišť jsem je řešil až na konec, ale nyní chci zkusit opačný postup. Vlastně jsem byl k němu donucen, protože kolejiště má takový tvar, který už na stoly nedostanu. Narovinu musím říct, že se s kolejištěm lépe pracuje, když je od začátku umístěno na pojízdných nohách. Nohy jsem vyrobil z hoblovaného hranolu 80×80 mm. Výšku kolejiště si zákazník přál takovou, aby pod spodní hranou rámu bylo alespoň 70 cm. Nakonec jsme se dohodli na 75 cm. Na kolejiště jsem použil celkem 16 nohou s kolečky, z toho 4 kolečka jsou s brzdou. Nohy jsem přišrouboval do rohů rámů 4 vruty. Hlavy těchto vrutů zůstanou přístupné i po dokončení kolejiště, aby bylo možné se k vrutům dostat a byla možnost kolejiště pohodlně rozebrat.

V průběhu těchto prací jsem také vyvrtal chybějící otvory v rámech pro vedení vodičů. Jakmile byly všechny rámy opatřeny nohami, nic nebránilo tomu smontovat všechny rámy do jednoho celku. K tomu jsou použity metrické šrouby s velkými podložkami.

Další fází bylo přenést kolejový plán na dřevotřísku a korek a vše poté vyřezat. Dřevotřísku přímočarou pilou a korek odlamovacím nožíkem.

Poté přišla na řadu krabice s materiálem, který jsem nakoupil ihned po uhrazení zálohy zákazníkem a postupně si ho právě do této krabice ukládal.

Provedl jsem úpravu výhybek, zkontroloval funkci přestavníků MP1 a naprogramoval pro ně dekodéry.

Poté přišlo na řadu lepení korků – zatím jen ve zhlavích. Na širých tratích budu korek lepit až po usazení výdřevy. Ve zhlavích naopak před tím, protože je pak pohodlnější dělat elektriku tak, že si otočím výdřevu s nalepenými kolejemi, než se plazit pod kolejištěm.

Po nalepení korku ve zhlavích jsem mohl složit z výhybek a dalších dílů kolejí zhlaví a přesně vyměřit jeho usazení. Přenesl jsem si na korek místa, kde je potřeba vyvrtat otvory pro jehly přestavníků a vodiče od srdcovek. Vyřezal jsem také otvory pro budoucí sokly návěstidel.

Pak přišlo na řadu přilepení všech 4 zhlaví.

Po zaschnutí lepidla jsem mohl zhlaví otočit kolejemi dolů a nainstalovat přestavníky MP1. U těch používám pro výhybky Tillig TT zdvih pouze 3 mm a nepoužívám dodávané jehly, ale používám struny o průměru 0,8 mm. Zároveň jsem nalepil všechny potřebné svorkovnice a přišrouboval hřbety kroužkové vazby pro vedení vodičů.

Poslední věc, kterou jsem ještě stihnul, bylo kompletní elektrické zapojení prvního zhlaví. Vzhledem k tomu, že kolejiště nebude řízeno počítačem, tak je zapojení poměrně jednoduché.

Příští týden budu pokračovat dalšími 3 zhlavími, které kompletně elektricky zapojím a poté začnu usazovat výdřevu na své místo a především do správné výšky.

Mohlo by se vám také líbit...

Napsat komentář

Kolejiště na míru
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.