Kolejiště H0 390×310 cm – Elektrika a štěrkování

V minulém článku jsem vás informoval, že byla dokončena pokládka kolejí. Oba zadní panely pak byly od sebe odděleny a postaveny na bok, abych mohl pohodlně udělat veškerou elektriku. Jeden z panelů už měl osazeny přestavníky výhybek, na druhém jsem je ještě musel osadit.

Umístil jsem také dekodéry a ohlasy a mohlo se začít drátovat.

Jednotlivé panely jsou vzájemně propojeny jen 3 konektory. První konektor zajišťuje silový rozvod stejnosměrného napětí pro napájení veškerých digitálních komponent. Zde jsou použil konektory BNC se svorkovnicí. Tento konektor snese relativně velké proudy a hlavně se dá zajistit proti rozpojení. Druhý konektor rozvádí digitální signál po sběrnici B-BUS pro boostery (zesilovače). Jeden panel je osazen centrálou Z21 a ostatní panely jsou osazeny boostery Roco 10805, které zvládnou až 3 A. Sběrnice B-BUS je 4 vodičová. K tomu je použit vhodný 4 vodičový kabel a používají se konektory RJ-10 (4p4c). Vzhledem k tomu, že na trhu nejsou dostupné spojky pro tyto konektory, použil jsem pro tuto sběrnici spojky 4pólové, ale s širšími konektory. Je tedy nutné použít konektory RJ-11 (6p4c), které mají sice 4 kontakty, ale šířka konektoru je jako u 6pólového konektoru. Mezi panely je tato sběrnice propojena krátkým 6žílovým kabel s koncovkami RJ-12 (6p6c). Sice je na 4pólové spojce 6žílový kabel, ale ničemu to nevadí a má to i své výhody, protože třetím kabelem je datová sběrnice Loconet (L-BUS), která zpracovává zpětné ohlasy. A ta je právě 6pólová a používá se pro její rozvod 6žílový kabel. Při propojování kabelů tak nemůže dojít k záměně a použití nevhodných kabelů.

Po zapojení veškeré elektriky jsem připojil centrálu a vše otestoval, že funguje. Při zapojování se vždy nějaká chybička udělá a tak je nutné vše ihned pečlivě otestovat, a to, zda se přehazují správně výhybky a také, že fungují všechny zpětné ohlasy.

Jakmile bylo vše hotové, tak jsem panely opět umístil do vodorovné polohy, spojil je a otestoval i jízdu s lokomotivou.

Pak přišlo na řadu kompletní zaštěrkování obou zadních panelů – tedy samozřejmě pouze viditelné části. Je to práce titěrná, musí být prováděna velice pečlivě a s maximální trpělivostí. Trvalo mi to dva dny, než jsem vše zaštěrkoval. Bolí z toho pěkně záda, protože je u toho člověk strnulý, někdy i nasoukaný uprostřed kolejiště, ale výsledek za to stojí.

Vzhledem k tomu, že mi zákazník dodal centrálu Z21 a WiFi router, tak dalším úkolem byla jejich instalalce, což je značně problematické, protože centrála nemá žádné otvory pro uchycení na panel a router má pouze otvory pro zavěšení na zeď. Router byl jednodušší. Prostě jsem našrouboval na panel dva vruty, na které jsem router usadil a zajistil malým kouskem překližky proti vysunutí.

Samotná centrála byla horší, ale připevnil jsem ji velice jednoduše. Prostě jsem vzal prkýnko, na které jsem z jedné strany nalepil kus korku a tímto prkýnkem a dvěma vruty jsem centrálu zafixoval.

Bylo také potřeba na panel připevnit toroidní transformátor pro napájení točny, která ke své funkci potřebuje střídavé napětí.

Na zadní 2 panely jsem také umístil dekodéry DEC20 pro ovládání osvětlení.

Chystal jsem se také nainstalovat mechanická návěstidla, ale vzhledem k tomu, že se musí připevnit na pevno a už bych je nemohl sundat, musel jsem od tohoto záměru upustit a udělám pouze přípravu pro jejich instalaci (připravím serva, dekodéry a elektroinstalaci) a samotnou instalaci návěstidel provedu až přímo u zákazníka.

Poslední, do čeho jsem se pustil, než budou spojeny všechny 4 panely do jednoho celku, jsou silnice. Na kolejišti bude použit systém pohyblivých autíček Viessman CarMotion. Tato autíčka na rozdíl od Faller Car Systému umí několik zajímavých věcí navíc. Umí se plynule rozjíždět, plynule brzdí, umí blikat blinkry, fungují jim při brždění brzdová světla a umí udržovat vzájemný odstup. Moc se těším, jak se tato auta budou vyjímat na kolejišti. Tento systém je novinka loňského roku a je trochu problém autíčka koupit, protože je mají vyprodané. Nevýhodou je malý sortiment. Zatím se vyrábí pouze náklaďáky. Autobusy, dodávky nebo větší osobáky jsou zatím jen v plánu. Ale to se časem jistě změní. Pro tento systém je nutné do silnice zabudovat jednak vodící drát a pak nějaké komponenty pro ovládání zastavování apod. Pro vodící drát se do překližky vyfrézuje drážka, do které se pak drát zasune a zatmelí se. Zde je několik fotek z výroby prvních úseků silnic. Velká plocha na pravém panelu bude skryté nádraží pro tato auta.

Mohlo by se vám také líbit...

Napsat komentář