Kolejiště H0 390×310 cm – Rozměření a lepení korků

Stavba pokračovala lepením dalších korků na pravý přední panel. Před lepením ale byly vyřezány otvory pro patice návěstidel. Jedná se o otvor o rozměru 15x 15 mm, takže 15mm vrtákem jsem udělal otvor a přímočarou pilkou udělal z kolečka čtvereček.

Pak ještě bylo potřeba vyřezat otvory pro popelovou jámu a pro kontrolní jámu na jedné z kolejí ve výtopně.

Tím je pravý přední panel prozatím hotov a můžu se vrhnou na levý přední panel. Opět jsem položil dřevotřískové deky, na ně laserem přenesl plán kolejiště, poté také laserem namaloval cesty i na korek a ten rozřezal odlamovacím nožíkem podle naznačených čar. Kde je více kolejí, může se korek nechat v celku a dolepí se jen zkosené okrajové korky. Tato metoda je rychlá a hlavně velice přesná.

V pauzách, kdy jsem čekal na zaschnutí lepidla, jsem upravoval výhybky PECO pro naše potřeby. Podrobný postup, jakým způsobem výhybky upravuji, naleznete v tomto článku: Úprava výhybek PECO Code 100

Na řadu přišel i třetí panel – levý zadní – ale ten jsem zatím včetně korku jen rozměřil. Na tomto panelu už budou výdřevy pouze pod kolejemi, aby se ušetřila hmotnost, takže se nechávají laserem namalovat i čáry pro budoucí řez. Možná se ptáte, proč tu dřevotřísku rovnou neuříznu. Důvod je jednoduchý – nejde to. Můj laser má 80 W a lze s ním uříznout překližku max. 6 mm tlustou. 16 mm dřevotříska je bez šance. Na to bych potřeboval několikanásobně výkonější laser. Takže jen „namaluji“ laserem čáry, kudy povede řez a zbytek práce musí udělat kotoučová nebo přímočará pila.

U řezání korku je zase problém silný zápach. Takže raději řez jen naznačím (je hluboký asi 1 mm) a zbytek doříznu odlamovacím nožíkem, který je krásně veden tím malým zářezem.

Vzhledem k tomu, že mně přišel od zákazníka štěrk, mohl jsem se vrátit zpět k levému přednímu panelu a začít pokládat koleje. Nejdříve bylo nutné nalepit patice pro návěstidla.

Pokládku kolejí je dobré vždy začínat zhlavím, a to úseky, kde na sebe navazují výhybky. Takže jsem výhybky poskládal a poté jsem vyměřil a vyvrtal otvory pro jehly přestavníků a také otvory pro napájení srdcovek případně kolejí. Pak už jen stačilo nanést lepidlo a výhybky přesně usadit, zasypat štěrkem a nechat vše zaschnout. Po zaschnutí stačí odsát přebytečný štěrk a je hotovo. Zde je vidět, že jsem příliš šetřil lepidlem a mezi štěrkem prosvítá korek. To se ale lehce opraví dosypáním pár zrníček štěrku a zalitím řídkým lepidlem. Mimochodem, štěrk se odsává tak, že na hubici vysavače navléknete kousek silonek a ty vám zadrží štěrk, aby nevlétl do vysavače. Pak stačí jen silonku vysypat a štěrk se dá opět použít.

To je nyní vše. Pokračovat budu další pokládkou kolejí ve zhlavích.

 

 

 

 

Mohlo by se vám také líbit...

Napsat komentář

Kolejiště na míru
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.