Úprava výhybek PECO Code 100

Výhybky PECO jsou v základním provedení upraveny tak, aby vyhovovaly amaterským modelářům. Srdcovka je napájena z jazyků výhybky, takže když se jazyk dotýká oporné kolejnice, proud se přenáší přes tento dotyk. Výhybka je od výrobce vybavena pérkem, které přitláčí jazyk k oporné kolejnici. Problém ale nastává při použití motorockých nebo servo přestavníků. Při jejich použití je nutné pérko odstranit a zde již nemusí dojít k dostatečnému přitlačení jazyku k oporné koleji, může docházet k jiskření a vznikat nežádoucí přechodový odpor. Tomu lze zabránit následující úpravou:

Nejdříve přerušíme (odstraníme – jde to lehce) drátek spojující jazyky a srdcovku.

Nyní je potřeba elektricky propojit průběžné kolejnice s kolejnicemi vedoucími k srdcovce a k jazykům. Nejdříve je potřeba odstranit části plastů dle fotografií.

Poté naneseme na pájená místa trochu pájecí pasty a připájíme kousek pocínovaného vodiče o průřezu 0,5 mm2.

Pro správný spoj je potřeba kolejnici dostatečně prohřát, aby cín pěkně přilnul a držel. Já používám klasickou trafopájku s tzv. věčným hrotem. Nahřívám vždy asi 10-15 sekund.

Dalším krokem je odstranění pérka. U každého typu výhybky je to trochu jinak, ale obecně jde o to pérko prostě vytáhnout ven. Někdy je potřeba trochu síly, ale jde to.

A výhybka je upracená pro naše potřeby.

Je důležité si uvědomit, že nyní je výhybka upravená tak, že je nutné napájet srdcovku podle polohy výhybky. Např. přestavníky MP1 k tomu mají přepínací kontakt.

Výše uvedené fotografie jsou úpravou krátkých výhybek. U středních, dlouhých a obloukových výhybek odpadá odřezávání plastů, protože tyto výhybky jsou již na tuto úpravu připraveny.

Co se týče anglické nebo chcete-li křižovatkové výhyky, tam žádné úpravy nejsou nutné. Srdcovky jsou navíc izolované, takže odpadá nutnost jejich polarizovaného napájení.

Jediné dvě úpravy spočívaly v lepším dotažení uchycení jazyků:

a v odstranění pérka.

 

Mohlo by se vám také líbit...

(1) Komentáře

  1. Kolejiště H0 390×310 cm – Rozměření a lepení korků – Kolejiště na míru

    […] V pauzách, kdy jsme čekali na zaschnutí lepidla, jsme upravovali výhybky PECO pro naše potřeby. Podrobný postup, jakým způsobem výhybky upravujeme, naleznete v tomto článku: Úprava výhybek PECO Code 100 […]

Napsat komentář